En chans att utveckla mina språkkunskaper.

I måndags hade vi vår första föreläsning i hållfasthetslära, ett ämne som jag har fasat för ända sedan jag började på LTH för ett och ett halvt år sedan. Kursen är på femton poäng, vilket innebär att den kommer fortgå under hela våren, och den ska tydligen vara bland det svåraste vi läser. Att ämnet för övrigt bygger väldigt mycket på de mekanikkurser jag ännu inte klarat förbättrar verkligen inte utgångsläget.

Allting blev ännu mer intressant när det visade sig att Niels, vår föreläsare i hållfen, är dansk och därmed talar någon slags blandning mellan svenska och danska. Grötigt som tusan är det i alla fall. Dessutom skriver han extremt litet och otydligt och börjar ofta sudda rent tavlan innan man ens hunnit tyda första raden. Med andra ord förstår jag inte vad han säger, och ser inte vad han skriver. Mindre lyckad kombination!

Förutom hållf läser vi även en kurs i konstruktionsmaterial. Här har vi en tegelsten till bok som är skriven på engelska, medan föreläsningarna hålls på svenska. Eller ja, så svenskt det kan bli när läraren heter Srinivasan Lyengar och kommer från Indien.

Nu låter det kanske som att jag är bitter och negativ och nästan redan har gett upp. Så är det icke! Jag har tvärtom blivit nästan löjligt positiv den senaste tiden. Programmeringstentan gav mig självförtroende och jag vet att jag kan klara vadsomhelst, bara viljan finns där.

Den här veckan har jag därför gått ut hårt. Åkt tidigare till skolan för att gå på extraövningar, suttit kvar och räknat efter att vi slutat och verkligen försökt hålla koncentrationen uppe genom hela föreläsningarna. Jag har dessutom tränat fyra gånger de senaste fem dagarna, varit ovanligt nyttig samt hittat tillbaka till en normal dygnsrytm.

Det flyter på rätt bra just nu!


(Emma! Om du (mot all förmodan, jag tror på dig) inte klarar dina tentor kan du alltid komma hit och bli min översättare! Du kan få bo här gratis!)

Kommentarer
Postat av: Emma

Tack, det värmer!

2009-01-23 @ 10:43:13
URL: http://yemma.blogg.se/
Postat av: Anonym

Kanon. Positiv energi gillas. Sista o hårdaste passet för veckan kvar då. Ses snart. PK

2009-01-23 @ 16:23:09
Postat av: Anonym

Kanon. Positiv energi gillas. Sista o hårdaste passet för veckan kvar då. Ses snart. PK

2009-01-23 @ 16:23:20
Postat av: mormor

Bravo. Jag kan också översätta. Kram. Mormor

2009-01-25 @ 08:14:24
Postat av: Josefin

hehe, gnäll inte, jag erbjöd min ena inneboende till dig:P

2009-01-29 @ 13:50:06
URL: http://www.jossefinast.com
Postat av: Maddis

tack för tipset, ska genast genomföras! allting låter ju förjävla fult på svenska helt plötsligt..

2009-02-01 @ 11:55:47
URL: http://maddiss.blogg.se/
Postat av: Maddis

du har så rätt, händelsen utspelade sig hemma hos dig. varför blev man alltid så full hemma hos dig? måste vara nåt i väggarna.. haha.

2009-02-12 @ 13:17:07
URL: http://maddiss.blogg.se/
Postat av: Linn

Är bloggen helt nerlagd nu? tråkigt isf... PK

2009-02-18 @ 12:57:08
Postat av: Anonym

Var är bloggen? pluggar du danska?" Kram mormor

2009-02-19 @ 17:06:33
Postat av: Kimia

nej går inga tåg så tidigt så jag går! nej men åker buss. ja får bli att lämna den där men tänkte att man kanske fryser någon gång i stockholm innan man tagit buss till arlanda.

2009-02-23 @ 10:53:42
URL: http://kimia.blogg.se/
Postat av: Lotta

du skriver fan mindre, men har haft fungerande dator. skämmes!

2009-02-27 @ 16:11:35
URL: http://www.gunsjo.blogg.se.
Postat av: Maddis

i en kassalåda finns som bekant sedlar av valören 500, 100, 50 och 20. Plus mynt i form av tior, femmor, enkronor och femtioöringar. Ta en av varje sedel och mynt och addera dom, vad blir summan? (ja jag är lättroad, haha...)



2009-04-13 @ 23:44:46
URL: http://maddiss.blogg.se/
Postat av: Anonym

Kolla gärna in min blogg (y) =)

2009-05-26 @ 18:24:37
URL: http://schaaara.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0