Ett halvt poäng.

Ni vet det där med att man ofta har lättare att minnas de tillfällen i livet där man har otur? När man till exempel ska åta tåg och nervöst står på perrongen med biljetten i handen och håller tummarna för att den plats man blivit tilldelad ska vara placerad i körriktningen. Ungefär hälften av gångerna kliver man sedan på tåget och upptäcker att ens förhoppning har infriats. Man slår sig ner, pustar ut och bekymret är ur världen. Sedan har vi de tillfällen då man olyckligtvis hamnar baklänges (då ofta bredvid en illaluktande, snarkande jätte som breder ut sig över halva ditt säte, samt i närheten av fyra barnfamiljer). Dessa gånger ägnar man hela resan åt att förbanna sin egen otur, att man alltid, ALLTID får en så dålig plats.

Ett annat väldigt tydligt exempel på hur minnet sviker är när man får tillbaka tentor och prov. Jag kommer ihåg otaliga gånger när man, med besvikelse och frustration till följd, fått reda på att man är ett poäng ifrån att klara gränsen. Däremot minns jag inte en enda motsatt situtaion. Trots att det säkert har hänt, kan jag inte komma på något tillfälle där jag klarat en skrivning med en hårsmån. Fram tills idag.

Vi skrev en dugga igår. Den handlade om livscykelanalys och textmaterialet bestod av 75 urtråkiga, sömnframkallande sidor. Detta, i samband med att jag hade feber tidigare i veckan och tillbringat en tid sängliggande, ledde till att jag var väldigt oförberedd och inte speciellt hoppfull. När resultatet sattes upp idag upptäckte jag dock att jag var godkänd, med en halv poängs marginal.

Nu råkar det visserligen vara så att den ansvarige för den här kursen låter oss elever rätta varandras duggor. Att antal godkända ökat för varje dugga beror nog inte så mycket på att studenterna studerar mer, som på att folk börjat inse att om man godkänner någon annan kan det mycket väl hända att någon annan godkänner dig.

Jag är således fullt medveten om att jag inte gjorde speciellt bra ifrån mig, och kanske inte ens borde ha blivit godkänd, men faktum kvarstår. Denna gång var jag faktiskt en halv poäng från rätt sida av gränsen. Turen var på min sida, och det ska jag försöka komma ihåg. Åtminstone till nästa gång jag åker tåg.

Kommentarer
Postat av: Linn

Men senast vi åkte tåg så fick vi ju faktiskt sitta framlänges, även om det var tre mil till restaurangvagnen och plastbesticken kostade 2 kronor...

2009-12-03 @ 19:15:41
Postat av: Linn

Vet du vad jag gjort idag? Hämtat mina lejon. =) =) =) fick en check av Zarah! sjukt snällt. krya på dig. PK

2009-12-07 @ 20:04:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0