Felle vs sportsajterna.

Nu är jag upprörd. Antingen så har jag förlorat all min IQ och tankeförmåga, eller så har sportsidorna på nätet gjort det.

Här är ställningen i Sveriges grupp i fotbolls-EM för tillfället:

GRUPP D
                         Spelade matcher      Målskillnad         Poäng

Spanien                        2                        6 - 2                     6
Sverige                          2                        3 - 2                     3
-------------------------------------------------------------------------------
Ryssland                      2                        2 - 4                     3
Grekland                       2                        0 - 3                     0

Och här ser vi vilka lag som enligt everysport.com och ett antal andra sportsajter kommer att mötas i kvartsfinal nummer fyra:

22/06 20:45 Spanien vs. C2

Vad jag undrar är hur Spanien kan vara färdiga gruppsegrare när det bara skiljer tre poäng ner till både Sverige och Ryssland? Låt säga, rent hypotetiskt, att Spanien med många ordinaie spelare på bänken förlorar sin match mot Grekland med 2-0 och vi, Sverige, vinner mot Ryssland med samma siffor. Borde det inte då betyda att tabellen kommer se ut enligt följande?

                         Spelade matcher      Målskillnad         Poäng

Sverige                         3                        5 - 2                     6
Spanien                        3                        6 - 4                     6
-------------------------------------------------------------------------------
Ryssland                      3                        X- X                     3
Grekland                       3                        X - X                    3

Nu tror jag visserligen inte att detta kommer att hända, jag håller med om att det är ganska långsökt, men chansen finns ju. Ingenting är omöjligt.

I vilket fall som helst borde fotbolls-EM:s hemsida inte lägga ut ett spelschema som visar hur matcherna antagligen kommer att spelas. Då kan de ju lika väl ge ut guldmedaljen till det land de tror kommer vinna, redan nu.

Kommentarer
Postat av: vem kan det vara?

Hej Felicia! Jag har svaret på ditt fotbollsproblem - Spanien är gruppvinnare eftersom man tittar på inbördes möten innan man kollar på målskillnaden. Eftersom Spanien har slagit både Sverige och Ryssland så kommer de alltså vinna gruppen oavsett hur det går i Sverige-Ryssland matchen, så har jag förstått det i alla fall!

Glad midsommar!

2008-06-18 @ 02:22:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0