Resan i ord.

Bulgarien 8/7 - 15/7

Jag och Johan tog Swebus upp till Stockholm. Åt lunch på ett italienskt ställe i Gallerian och träffade Julia en snabbis innan vi åkte flygbuss upp till Arlanda. Flygresan gick snabbt, vi såg på film (What happens in Vegas) och lyssnade på ljudbok. När vi landade ekade planet naturligtvis av applåder, åker man på en svensk charterresa får man stå ut.

Buss hämtade upp oss i Burgas och vi hamnade i Sunny Beach på ett riktigt fint hotell, helt klart över förväntan. Trestjärnigt med pool och mysig balkong och så.

Härliga dagar följde. Mest sol och bad blev det. Helt perfekt väder. Många öl och goda drinkar. Volleybollspel i poolen. Underbart god mat. Inte så mycket fest som vi hade tänkt oss, men det gjorde absolut ingenting. Det känns som att man har vuxit ifrån det där lite. Glassiga uteställen fulla av lättklädda tjejer, berusade och odrägliga svenskar och kåta bulgarier. Dansgolv där man knappt kan röra sig en millinmeter, definitivt inte rocka loss på det sätt man vill. Det är klart det blev lite fest. Men egengjorda drinkar och vin på balkongen är betydligt mysigare.

Mycket slappande men vi aktiverade oss faktiskt en del också. Testade på Aqua world i närheten med de högsta vattenrutchbanorna jag åkt. Och stack iväg till Istanbul på en tvådagars-utflykt.

Det var en riktigt häftig upplevelse. Stämningen och den orientaliska atmosfären i staden vägde med marginaler upp för en lång bussresa och ett ganska illa skött hotell. Vi promenerade mycket. Tittade på Blå Moskén (som är mycket häftigare utanpå än inuti) och Haghia Sofia. Vandrade över bron som förbinder Asiens del av staden med Europas. (Kul grej att vara i två världsdelar samtidigt). Gick genom väldiga marknader och basarer. Åt supergod inhemsk mat. Chillade på ett vattenpipe-kafé. Och skönast av allt; fick soapmassage på ett turkiskt bad.

Sunny Beach och Istanbul, två helt olika sorts resmål, på samma semester. Mycket av allt. Helt perfekt.

Och igår kom vi som sagt tillbaka till Linköping igen. Det är mulet och ska regna torsdag, fredag, lördag och söndag. För min del kan det lika väl fortsätta, jag börjar arbeta på måndag och jobbar 13 av de kommande 14 dagarna.

Skönt att vara hemma, men jag längtar ändå tillbaka. Till kravlösheten. Till att aldrig passa några tider, aldrig veta vad klockan är. Bara göra precis det man känner för. Så som livet alltid borde vara. Resor är underbart.

Kommentarer
Postat av: Linn

Jag vill också ut o resa nu. Har lyckats övertala Robban att åka nånstans o ägnat större delen av senaste veckan åt att sitta vid internet o kolla upp vart man kan åka... Nu sitter jag här jättenervös o väntar på att Robban ska sluta jobbet, har precis hittat ett superfint, superlyxigt hotell med bästa läget i Rimini o de hade ett kampanjerbjudande där solstolar, jacuzzi, båt o en massa annat ingick o det va inte svindyrt. Kruxet är att det bara finns ett rum kvar... Jag DÖR om nån bokar det idag inann jag har visat det för Robban så vi kan boka. Oj, blev en lång kommentar...vi hörs o alla fall.PK

2008-07-18 @ 10:50:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0