Tiden som försvann.

Dagarna går för fort. Jag tycker jag gör hur mycket som helst och ändå hinner jag inte med allt jag vill. Jag prioriterar kanske fel saker, men jag önskar jag hade lite mer effektiv tid. Några timmar till mellan nio och elva sådär när man är som piggast.

Faktum är att jag saknar höstens schema lite. Den gamla goda tiden då vi gick i skolan från åtta till fem och hade håltimme någon gång mitt på dagen. Visst var det sjukt jobbigt, men jag har nog aldrig pluggat så mycket som jag gjorde då. Hade inte råd att missa varken föreläsningar eller övningar och ägnade varje hål åt matteräkning. Det var diciplin det. Nu är det alltför lätt att ta sovmorgon eller skjuta upp saker. "Det hinner jag i eftermiddag. Eller i kväll. Eller varför inte imorrn, då har jag massor tid." Tror man. När veckan, som från början såg så otroligt tom ut, sedan är slut har man inte haft en lugn stund och ändå halkat efter med skolarbetet. Jag förstår inte var all den lediga tiden tar vägen?

Analys av veckan (så här långt):
MÅNDAG:
före: Jag har en lektion, mellan 13 och 15. Massor tid över till allt möjligt nyttigt, inklusive matteplugg.
efter: Gick upp tidigt, åkte till Krisse och gjorde färdigt vår tidningsartikel. Därefter ett hårt gympass. Hem och precis hinna duscha och käka innan det är dags för dagens lektion. Efter skolan ner till stan, inhandla diverse förnödenheter (träningskläder, kaffetratt) och efter en snabb fika hem igen. Iväg till Willys och handla. MIddag. Sedan? Några timmar mystiskt försvunna. Sömn.

TISDAG:
före: Lång dag i skolan, 10 till 19. Ser ut att bli en rolig lab, monopolspel. Eventuellt matteplugg på kvällen?
efter: Gick upp tidigt. Kanske hinna plugga lite? Gjorde sjukt goda äggmackor till frukost och bläddrade igenom morgontidningen. Klockan hade plötsligt hoppat fram och jag fick stressa för att hinna till skolan. (Inget plugg. Vad hände här?). Två lektioner och sedan en lab i industriell ekonomi som visades sig vara äckligt tråkig. Monopol är kul men bokföring är mindre roligt och bokslut är hemskt. Efter fyra timmar hade vi hunnit köpa två gator och fylla i tolv A4-papper med siffror. Var helt slut när jag kom hem. Käkade mat som fanns i kylen och bjöd över min syster på "pluggkväll". Vi drack te och åt lussekatter och sedan var klockan jättemycket. Utan att vi hade fått någontign vettigt gjort. Återigen någon som stulit min tid.

ONSDAG:
före: Slutar redan vid tre. Hinner säkert räkna ikapp massor.
efter: Hade matteövning. Svårt. Halkade ännu mer efter. Kom hem strax efter tre. Pigg och hurtig. Sjukt sugen på muffins. Stack till Willys för att handla ägg. Upptäckte hur stökigt det var i köket. Slängde lite kartonger och flaskor. Gjorde muffins. Diskade. Städade. Stack till Linn för att hämta/lämna lite grejer. Städade lite mer. Piggheten hade gått över. Klockan mycket igen. Åkte över till Martin för att käka middag. Gott. Fastnade framför Simpsons. (Det får man om man inte sett på TV på månader). Kom hem. Sjukt trött. Ingen matte räknad.

Analysens slutsats: Någon stjäl min tid och jag ska plugga i helgen.

Ser inget vidare ut. Dessutom har jag blivit sjuk. Fruktansvärt tråkigt och väldigt orättvist. Jag har hunnit träna tre gånger innan jag drar på mig något som verkar utvecklas till en rejäl förkylning. Jag som skulle träna box ikväll i mina nya heta träningskläder och med Linns superhandskar. Verkligen sett fram emot det ända sedan förra onsdagen, men det kändes inte som att det var någon större vits med att gå dit och mesköra. Nu blir det några dagars vila och förhoppningsvis kan jag gymma på fredag igen.

Jag är trött på bokföring, kyla och ont i halsen. Ge mig påsklov, värme och ett rejält boxpass. Ciao.

Kommentarer
Postat av: Linn

Oj oj, jag har drabbats av precis samma fenomen som du. Har massor tid men får ingenting gjort... så nu har jag bokat in en massa grejer så jag knappt har nån tid nästa vecka så kanske jag får massor gjort.=)
kramar

2008-02-15 @ 12:16:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0