Systemet och Platå

Jag börjar tröttna på jobbet. Ingen motivation alls. Inget behov av pengar. Ständigt denna fråga; vad gör jag här!? När man kan vara ledig. Ser inte fram emot den här veckan med fyra hårda pass.

Å andra sidan, skulle jag nog inte klara mig utan jobb. För aldrig skulle jag kunna njuta så mycket av ledighet om det inte vore en bristvara. Som när man har jobbat sådär tolv dagar i sträck och vaknar upp den trettonde morgonen, och inser att man kan ligga kvar hur länge man vill. Det kan faktiskt hända att jag ställer väckarklockan på en omänsklig tid, för att kunna vakna och känna hur ångesten går över i lättnad, stänga av klockan och somna om. Men det skulle jag aldrig erkänna att jag gör.

Idag sitter jag i alla fall här och kan njuta av min ledighet. Ensam hemma i ett stort hus, för en gångs skull, och tystnaden känns som en befrielse. Snart ska jag börja med något vettigt, men inte än.

Helgen var bra. På topp faktiskt. Fredagen var lugn med lite släkt och familj och oxfilé och sådär. Ingen ångest över min sista kväll som tonåring. Tidig lördagmorgon med tårta och sång och massa fina saker. En sväng till Ica med mamma och därefter in till stan för att bowla med Johans familj. Något som inte gick speciellt bra, men jag skyller på alkoholen (bristen på denna alltså), och vi hade ändå rätt trevligt. Sedan var det dags för ett besök på systemet och jag kände mig märkligt skyldig, som att alla stirrade. Naturligtvis kom jag i kassakön på att jag hade lyckats glömma körkortet i bilen, som stod parkerad en bra bit därefrån, så det var bara att ställa tillbaka mina varor och traska ut tomhänt. Hämtade plånboken i bilen och hann tillbaka tio minuter innan de stängde, så jag fick tillslut min låda rödvin och halva vodka, samt gratulationer av tjejen i kassan. Nog kändes det lite konstigt, och det var mest skönt att ha det avklarat.
Åkte hem och började fixa inför kvällen. Dusch och fixa iordning sig och laga mat. Folk släntrade in allteftersom och strax efter sju tog vi fördrinken. Därpå följde en trerätters middag med massa vin och trevligt umgänge. Lite senare kom även gitarren fram och fullbordade en jättemysig kväll. Vid halv tolv var det dags att dra sig inåt stan och vi gick in på ett Platå som från början var ganska tomt men senare blev fullsmockat av folk, dessvärre mest yngre glin (som tonåringar). Träffade dock en del gammalt folk, släppte loss på dansgolvet samt fick mitt fyllekäk på kebabbaren, och hade därmed en mycket trevlig kväll.

Sov länge på söndagen och slökollade på Donny Darko med Johan. Hade bara en lättare bakfylla och kunde ta bilen till Martin framåt eftermiddagen. Träffade Elin och Oscar och handlade, lagade mat, käkade och drog oss sedan ner till Linges Svettiga Källare. Vi spelade TP, och resten får vara osagt. 

Det var helgen det, och jag tackar alla som var med och förgyllde denna. Tack även till alla fina saker, fick bl.a. en MP3-spelare, massa pengar, bikini, armband, halsband, örhängen, Björn Borg-underkläder, pocketböcker, vin, drinkbok, en Happy Hour-kladdkaka (går även att tolka på andra sätt, se bild) samt antagligen den bästa presenten; "Looserhandboken - konsten att misslyckas med allt". Nu vet jag precis hur jag ska bli av med jobbet, förlora mina vänner och krascha mitt förhållande. En litet exempel ur boken: "Ett säkert sätt att misslyckas i sexuella relationer är att vara nervös och tävlingsfixerad. Tänk därför på sexakten som en renodlad tävling och inget annat! Det gäller att komma först i mål och det finns bara en vinnare." Mycket värt att tänkas på. Jag undrar bara, vem är det egentligen som vinner?

Felle och Johan


All together


Hora Feliz
fin gåva från Martin...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0